استاد رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بین المللی جبلِ عامل که به مناسبت گرامیداشت چهلمین روز شهادت مجاهد کبیر سیدحسن نصرالله برگزار شد ابتدا با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س)، اظهار داشت: ایشان نماد و مظهر مقاومت و شکیبایی زیور وجود امیرالمومنین و زیور هستی بود.
وی با گرامیداشت جایگاه و مقام شهدای مقاومت افزود: یاد و خاطره شهید مجاهد و کبیر سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین و شهید سنوار و هنیه و شهید سلیمانی و ابومهندس و این مظومه نورانی و کهکشان خونین از شهدا را گرامی میداریم.
استاد رشاد بیان کرد: از بارگاه الهی درخواست میکنیم که به ما توفیق دهد که به این ستارگان درخشان در آسمان حریت و معنویت و معرفت و جهاد ملحق شویم.
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت همچنین با تقدیر از برپایی این محفل معنوی و معرفتی عنوان کرد: گرامی میداریم قدوم سفرای کشورهای آزاده که که فارغ از مذهب و ملیت و برای حریت و حقیقت و برای ستم ستیزی، پای کار جبهه مقاومت آمدند.
وی تصریح کرد: بزرگترین دغدغه سید مقاومت، مسائل مربوط به فرهنگ و معنویت و معرفت بود و در جلسات متعددی که با ایشان بودیم و حتی در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتیم و یا بارها با ایشان گفتگوی مفصلی داشتیم این بود که نگران وضع فکری و معنوی و معرفتی و اخلاقی نیروها بودند.
استاد رشاد خاطرشان کرد: حتی در سفر به لبنان و بیروت و مقر و منزل ایشان گفتگویی داشتیم و در مقطعی از بنده خواستند مدت کوتاهی را برای بحثهای معرفتی حزبالله اختصاص دهیم؛ سید حسن نصرالله میگفت کار من جهادی و سیاسی و نظامی است و مجالی برای بحثهای فکری و معنوی و معرفتی نداریم و نگران هستم روزی پشت جبهه مقاومت به لحاظ معنوی و معرفتی خالی شود.
وی افزود: ما طلاب و اصحاب حوزه اولین رسالتمان همین است که میخواهیم از مجموعه عظیم حوزه علمیه ایران و دیگر حوزههای علمیه شیعه و سایر مراکز علمی جهان اسلام اگر اندک تجربهای در مسائل جهانی داریم، آن را عرضه نماییم.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران عنوان کرد: در این راستا تقاضا داریم اقدام اساسی و بنیادین باهدف تقویت معنوی و معرفتی و فکری دنبال کنیم، در این زمینه با تلاش مدیر حوزههای علمیه کشور تلاشهایی صورت میگیرد و متولیان حوزه در مسائل بین المللی صاحب بینش و تجربه هستند، ولی شاید توقع ما بیش از این است.
وی اظهار داشت: ما یک اقدام اساسی و وسیع تر از نظر کمی و کیفی باید انجام دهیم، یکی از کارهایی که وظیفه ماست به آن توجه داشته باشیم، کار در حوزه فقهی است، خوشبختانه حوزه قم به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان حوزهای زنده و پویا و پر تلاش و پیشرویی در این حیطه فعال است و بسیاری از حوزه های جدید نیز به مباحث به روز پرداختهاند.
استاد رشاد ادامه داد: در این راستا در حوزه الاهیات و فلسفه و سیاست و اخلاقیات و در حوزه فقه رشته های فراوانی را تاسیس کرده ایم و در آستانه تاسیس هستیم و این سیاست در حوزههای سطح کشور نیز دنبال میشود.
وی با بیان اینکه جای رشته فقه مقاومت در حوزههای علمیه خالی است و باید بدان پرداخته شود گفت:مقاومت یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق معنویت و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسانها وارد میدان میشویم و شهید می دهیم و این ها همه احکامی دارد.
رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما نیاز مند این هستیم که در عرض دیگر رشته های جدید و فراوانی که در فقه زنده و زاینده مکتب اهل بیت(ع)و مجموعه فقه اسلامی پدید آمده و روزافزون توسعه مییابد جای بزرگی را برای فقه المقاومه بازکنیم.
وی بیان کرد:مقاومت در مقابل معایشت و تتبیع است اما جریانی درصدد است روابط مسلمانان و آزادگان جهان را با کانون جنایت و جباریت و قداریت و اشغال گری و ضد بشریت صهیونی طبیعی کند و درصدد عادی سازی است.
استاد ارشاد عنوان کرد: داشتن روابط مسالمتآمیز به نفسه خوب است، اما صلح میان شکارچی و شکار به ضرر شکار تمام می شود، چرا که او می خواهد از فرصت استفاده کند و شکار را بدرد، چگونه می توانند در مسالمت زیست کنند.
وی تصریح کرد: مقاومت در مقابل معایشت ظالمانه است، وقتی غارتگر میگوید سکوت کنید و من زمین را اشتغال و خانه ها را ویران می کنم و جوانان را از میان می برم و نباید سخن بگویید وگرنه از نظر ما تروریست هستید، چگونه میتوان با چنین جبههای، روابط مسالمتآمیز داشت.
مؤسس انجمن جهانی فلسفه دین اسلامی در مورد فقه مقاومت نیز خاطرنشان کرد:فقه مقاومت عبارت از یک فقه جامع که گرانیگاه آن ایستادگی و مردانگی و حریت و تسلیم ناپذیری و آزادی خواهی در همه عرصه هاست، تصور نشود فقه مقاومت در عرصه بدن در معرض باشد، بلکه روح افراد و تمامیت جسمی و نفس نیز جزئی از آن است.
وی گفت: مقاومت در دفاع از عِرض و آبروی انسانها و دفاع از فرهنگ و تمدن و حریت و حقوق و عقیده انسان ها و افکار و مدنیت و اقتصاد و منابع است؛ ما به عنوان حوزه موظف هستیم به تاسیس این رشته بپردازیم و در این باره از اعضای شورای عالی حوزههای علمیه ایران تقاضا و اعضای شورای حوزه تهران و مدیریت محترم تقاضا داریم این رشته را در موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) اجرا کنیم.
استاد رشاد افزود: در حوزه مقاومت، ابهاهات و مسائل زیادی وجود دارد برای نمونه عملیات شهادت طلبانه چه حکمی دارد و آیا جایز است و تقاوت آن عملیات انتحاری چیست و تروریسم کیست و تفاوت مقاومت با حوزه جهاد کدام است و دیگر پرسشهای فقهی و فکری که مبنای رفتار فکری و سلوک فقهی ماست.
وی گفت: فقه چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی که در فقه مقاومت قابل بحث است باید در این چارچوب تهیه شود که به زودی ارائه می گردد، امید است با برنامه ریزی و مدیریت و اطلاع رسانی و و جذب افراد فاضل و خوش فکر و مستعد بتوانیم این رشته را به زودی ایجاد کنیم.
نظر شما